Tijdens het klasuur gaat de klasmentor in het eerste jaar met de leerlingen aan de slag met diverse thema’s.
In het begin van het schooljaar komen volgende onderwerpen aan bod:
Nadien komen onderwerpen aan bod over mentaal welzijn, een leuke klassfeer creëren, studiekeuzebegeleiding, en nog veel meer.
Twee keer per week staat er een flexuur ingepland. Tijdens dit flexuur wordt er ingezet op remediëring of uitbreiding voor verschillende vakken. Zo krijgen leerlingen meer ruimte in het uurrooster om leerstof te verwerken. Dit is zeker welkom in een eerste jaar, waar het van de leerlingen heel wat vraagt om gewoon te worden aan het middelbaar onderwijs. Tijdens dit uur wordt er in niveaugroepen gewerkt en krijgt elke leerling de nodige aandacht op maat.
Tijdens de leercoaching kunnen leerlingen van de eerste graad één op één ondersteuning krijgen in het inoefenen van het leerproces voor bepaalde vakken. Leren vergt immers een andere aanpak in het middelbaar t.o.v. de basisschool. Daarom willen we inzetten op het individueel aanleren van deze aanpassing indien het moeilijker loopt.
Tijdens de BOOST-uren organiseren we extra begeleiding voor de leerlingen die bepaalde leerinhouden willen herbekijken onder begeleiding van de vakleerkracht. Zo willen we de mogelijkheid geven om de remediëring voor een bepaald vak op school te doen, onder begeleiding. Dit kan op vraag van de leerling/ouders of kan worden aangeraden door de klassenraad.
Tijdens de huiswerkstudie geven we leerlingen de kans om, onder begeleiding van een leerkracht, huiswerk te maken op school. Dit kan omwille van verschillende redenen: thuis niet toekomen aan huiswerk, begeleiding nodig hebben bij het leren leren, het inhalen van gemiste toetsen… Deze huiswerkstudie kan op vrijwillige basis of op aanraden van een vakleerkracht of leerlingbegeleiding worden opgestart.
Copyright © WiThService.be